חדשנות זה לא רק טכנולוגיה, חדשנות זה לערער על הקיים, להתחבר לצרכים, הרעיונות, התפיסות והערכים החדשים. לפעמים זה גם אומר שצריך לנטוש את מה שעושים כבר זמן רב.
פרדריק בלסן: מאמר שפורסם בכלכליסט
חדשנות, חדשנות ,חדשנות. זה מה שכוווווולם מחפשים היום. זו מילת הקסם העכשוית. אבל מה זו חדשנות? רק טכנולוגיה? רק הישג מדעי? רק אפליקציה שמצייצת את הסנאפצ'אט של האוטומציה בתוך ננו רובוט מחובר לאינטרנט של הדברים שיודע לחרטט ביג דאטה ולהחנות רכב אוטונומי עם עץ ריח דיגיטלי בהדפסה תלת ממדית על חלון וירטואלי? האם חדשנות זה רק להמציא משהו חדש? גם, אבל לא רק. חשיבה חדשנית מאופיינת ביכולת לערער על הקיים. לפעמים צריך לנטוש ולוותר על דברים שנראים חלק בלתי נפרד ממה שאנחנו עושים וממי שאנחנו. מה שפעם היה "נכס" יכול להוות עכשיו עול. ועול זה מיושן. חדשנות זה להיות רלוונטי ולהיות רלוונטי זה גם לא לפחד " להקריב" משהו מהותי בארגון או במותג, גם אם זה מקור הכנסות, גם אם זה סמל המותג, גם אם זה יקר בטווח הקצר, גם אם זה מחולל בחדרי הישיבות נאומים כמו : " נראה לכם? השתגעתם לגמרי?!! כולכם מפוטרים!". חרדת הנטישה מעכבת את החדשנות ולפעמים חייבים פשוט לוותר על משהו שמכביד, מרחיק, מרגיז ובעיקר כבר לא מחובר לערכי הארגון, לערכים חברתיים סביבתיים או לערכי הצרכן של היום ומחר. וזו לדעתי חדשנות ויצירתיות לשמה. אני לא אנטוש אתכם ללא מבחר דוגמאות שאספתי לכם:
לגו נוטשת את הפלסטיק
אחרי 83 שנה של קוביות פלסטיק שכולנו גדלנו ודרכנו עליהם לגו הולכת לוותר על החומר הזה. ושלא תחשבו שזה פשוט לביצוע. הם הולכים להשקיע 150 מליון דולר במפעלים חדשים ובפיתוח חומר חדש. למה? כי לדור הבא של ההורים יש מה להגיד על פלסטיק ועל איכות הסביבה. פלסטיק עומד להיות חומר כ"כ שנוא ומיושן שחברת לגו עושה בשכל שהיא מוותרת עליו כבר עכשיו.
סופרמרקטים מוותרים על מכירת הממתקים בקופות
אחת ממחלבות המזומנים בסופרמרקט זו תצוגת הממתקים המפתה ליד הקופות. אתם מחכים עם הילד בתור והוא מהופנט במקרה הטוב וממרר בבכי במקרה הפחות טוב. אין לכם ברירה והנה דחפתם לפעוט עוד זריקת סוכר במסווה של ממתק ורוד. טסקו, ועוד רשתות סופרמרקטים עושות היסטוריה ומוותרות על הממתקים בקופות. כן, הם מוותרים על הכנסות ענק לטובת הצרכנים החדשים והמודעים. הם הרוויחו כותרות, הם הרוויחו לקוחות נאמנים והם הרוויחו להיות הראשונים שמבינים את הורי המילניאל שאגב, נתנו לחברה הרבה קרדיט. והנה יש מצב אפילו לחקיקה בנושא.
AERIE מוותרת על הפוטושופ
אותנטיות חשובה היום יותר מתמיד. עם דור צעיר שניחן במה שמכונה BULLSHIT DETECTOR כבר אי אפשר להאכיל אותם בכל דבר. מאז ומעולם ענף האופנה השקיע בשעות פוטושופ רבות ויקרות בכדי להציג דוגמניות ללא רבב. זה עבד עלינו.זה פחות עובד על דור המילניום. AERIE , מותג ההלבשה התחתונה של אמריקן איגל הוא מותג האופנה הראשון שהחליט שמספיק עם הפוטושופ והזיוף ( לפני שאתם זועקים DOVE . הם לא חברת אופנה, הם עשו את זה כקמפיין מכוון עם אג'נדה והם בטח לא יצרו קטלוג אופנה והחלטה חובקת ארגון ) . בצילומים AERIE השאירו הכל כמו שצולם במקור, גם את החלקים הפחות "מושלמים". זה אומץ כשמדובר על תמונות אופנה, בטח לבטח הלבשה תחתונה. תאמינו לי, תשאלו כל צלם אופנה והוא יגיד לכם בהיסטריה "אוי ואבוי!!!!!" אבל לכו להתווכח עם עליה של 18% במכירות. לידיעת ויקטוריה סיקרט ושות'.
העיר הצרפתית גרנובל מוותרת על שלטי חוצות
ראש העיר האמיץ ויתר על הכנסות במליוני יורו לטובת עיר נטולת פרסום חוצות. במקום שלטי רחוב עם דוגמניות בפוטושופ ומבצעים על עוף בשקל הוא שתל עצים ויצר שטחים מיוחדים למיצגי תרבות ,אמנות רחוב והודעות חברתיות. זו למעשה העיר הראשונה באירופה שנקייה מפרסום חוצות ויש תמורה : יחסי ציבור,תיירות ירוקה וערך דירות עולה הן רק חלק מהרווח שהעיר הזו ייצרה בעקבות המהלך.
נוטשת את העקבים BARBIE
מסכנה ברבי, אחרי 56 שנה על עקבים ועיצוב קרסול מעוות. סוף סוף הבינו בMATTEL, חברת האם של ברבי החליטה שהגיע הזמן להפסיק עם זה. הם שינו לברבי את הקרסול (כן, עכשיו הוא של בת אנוש ) וייצרו ליין שלם של נעלים שטוחות. אז נכון, נעליים שטוחות זה מאד אופנתי אבל זה לא העניין. זה מתקשר לאותנטיות ומתקשר גם לשינויים בתפיסות מגדר. האמת, לא יודע למה לקח להם כ"כ הרבה זמן ואיך ברבי עמדה בזה. תרתי. לידיעת ההנהלה באל על.
חברת התיירות STA נוטשת יעדים פופולריים שפוגעים בחיות
ללכת לפארק ימי ולראות לוויתן גדול בבריכה קטנה זה כבר לא כיף. זה עצוב. פילים שעושים טריקים לתיירים בתאילנד זה לא כבר "מדהים", זה נורא. זהו, התפכחנו. כל היעדים שגדלנו עליהם וחשבנו בנאיביות שהחיות שם עושות חיים נראים עכשיו אכזריים ונוראיים. חברת התיירות הסטודנטיאלית STA חברה לארגון PETA והורידה מהמלאי שלה יעדים "מנצלי בעלי חיים" שהיו מאד מכניסים אבל כבר לא רלוונטיים לקהל היעד הצעיר והמודע שלה. יש לכם במלאי ספקים "שליליים" ומלאי "בעייתי"? הגיע הזמן לנטוש אותם. או שינטשו אתכם.
טסלה מוותרת על הפטנטים שלה
זהו לדעתי אחד מהמהלכים החדשניים והמהפכניים ביותר שראיתי לאחרונה. טסלה, יצרנית המכוניות החשמליות המדהימות ואיש החזון שלה אלון מאסק ( שהפך לדמות האב הרוחני שלי לאחר מותו של אבי הקודם סטיב ג'ובס תנצב"ה ) מוותרים על הפטנטים של החברה ומשחררים אותם לחופשי כמקור פתוח. כן, כל אחד יכול לקחת ולבנות לו טסלה. האמת שזו החלטה אסטרטגית חכמה מאד. מאסק טוען שהוא ישמח שכולם יקדמו ויפתחו רכבים חשמליים בכדי להאיץ את אימוץ הטכנולוגיה ע"י ההמונים ולהדיח את מכוניות הדלק המזוהמות הללו. כך, למעשה תהנה טסלה ממותג חזק בענף עולה, המוני ופחות נישתי. בנוסף, מן הסתם, השווי של טסלה רק יגדל או כמו שאומר מאסק : " מה שווים אלף פטנטים עם שוק כ"כ קטן ?". צודק הבחור. אגב, טויוטה הצטרפה לחגיגה וגם ויתרה על הפטנטים שלה בתחום הרכב החשמלי. מדהים.
לסיכום
ישנן עוד הרבה דוגמאות של חברות שהציגו חדשנות בכך שהן ויתרו על דברים שהם עושים כבר כ"כ הרבה זמן או על נכסי צאן ברזל שעם הזמן התגלו כמשקולת מיושנת. ככל שאני חוקר את הנושא אני נפעם לראות אילו החלטות אמיצות, חכמות ואסטרטגיות לקחו חברי ההנהלה. הערכים והתפיסות של העידן הנוכחי והעתידי מאלצים חברות וארגונים לחשוב מחדש על מה שהם עושים, איך שהם עושים, איפה הם עושים, עם מי הם עושים ועם מה הם עושים. כבר לא מספיק להסתכל רק על שורת רווח כספית אלא על שורת הרווח המשולשת ( Triple Botom Line ) , הרווח לסביבה, הרווח לאנשים וגם כמובן, הרווח הכלכלי. זה מאלץ לחשוב ולשנות, לוותר ולנטוש. אם אתם מחפשים חדשנות, אולי לא צריך לחפש רחוק מידי, אולי לא צריך להמציא ולפתח משהו חדש, אולי כל מה שאתם צריכים לעשות זה פשוט לוותר ולנטוש. והופ, אתם חדשניים. יאללה.נטשתי.
Comments